STATUT
STOWARZYSZENIA EMERYTÓW I RENCISTÓW POLICYJNYCH
uchwalony 20.09.2019 r.
PORADNIK (cz. 1 )
I. - ZASADY CZŁONKOWSTWA
1. Pełny katalog osób mogących zostać członkami Stowarzyszenia zawiera §
7 ust 1 pkt 1-6 natomiast w ust. 2 wymieniono kategorie osób nie mogących
uzyskać członkostwa SEiRP.
2. Członkiem Stowarzyszenia można zostać wyłącznie na dobrowolny
wniosek złożony w formie pisemnej deklaracji i po podjęciu stosownej Uchwały
przez Zarząd Koła o przyjęciu kandydata na członka zwyczajnego : § 6 ust. 3, §
7 ust 3, § 29 ust. 5 pkt 8.
3. Zmiana statusu członka wspierającego (np. współmałżonka) na członka
zwyczajnego odbywa się wyłącznie na zasadach opisanych w ust. 1 i 2 – nie ma
automatyzmu.
4. Z chwila podjęcia przez Zarząd Koła powyższej Uchwały o zmianie
statusu członka wspierającego na członka zwyczajnego zmianie ulegają także
zasady rozliczeń składki wnoszonej przez dotychczasowego członka
wspierającego na ogólne zasady podziału składki (część pozostająca w Kole,
odpis wnoszony do ZW).
5. a) - Rozszerzono zakres uprawnień Koła w zakresie przyjmowania na
członków Stowarzyszenia m. innymi poprzez nadawanie tylko poprzez Koło
statusu „członka honorowego” - § 7 ust 4,
b) – członkostwo honorowe ( wyłącznie osoba fizyczna ) nie wymaga od
kandydata uprzedniego związku służbowego z organami Policji (Milicji, SB itp.) -
§ 7 ust 4– ani tez opłacania składki członkowskiej.
6. Również w dyspozycji Koła pozostawiono – w zasadzie - przyjmowanie na
członków wspierających - § 9 ust. 1 i 2 - poza przyjmowaniem w takim
charakterze osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych nie posiadających
osobowości prawnej. Osoby fizyczne przyjmuje na członka wspierającego
Zarząd Koła.
O przyjęciu na członków wspierających osoby prawnej albo jednostki
organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej decyduje w drodze
Uchwały ZW/ZO/ZS.
7. Wszelkie przyczyny ustania członkostwa oraz tryb decyzyjny szczegółowo
wymienionow - § 10 Statutu i również tu zasadniczą role w podejmowaniu
decyzji pozostawiono dla Koła i jego Zarządu – za wyjątkiem wspomnianych
osób prawnych i jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości
prawnej. W stosunku do tej kategorii członków decyzje podejmują ZW/ZO/ZS.
II. - ZASADY PODEJMOWANIA UCHWAŁ I DECYZJI
7. a) Organy statutowe Stowarzyszenia swoje postanowienia podejmują
wyłącznie w formie „Uchwał” lub „Decyzji”
b) o rodzaju podejmowanych postanowień i ich treści decyduje Statut.
2. O ile w Statucie jest mowa o „Uchwale” nie można wyrazić
postanowienia organu statutowego w żadnej innej formie (np. decyzja, zapis
w protokole, stanowisko, protokół komisji roboczej itp.).
3. Wszelkie decyzje wyborcze, oprócz ewentualnych protokołów komisji (np.
skrutacyjnej) wymagają dla swojej ważności podjęcia również stosownej
„Uchwały” przez odpowiedni organ statutowy, właściwy do jej podjęcia.
4. Ogólne zasady prawomocności podejmowanych decyzji i uchwał tj.
wymagane kworum i większość głosów reguluje § 14 ust. 1.
5. Zasadą wyborczą do władz SEiRP jest tajność głosowań ale odrębną
uchwałą stosowne Zebranie (np. Koła) może zdecydować o jawnym trybie
głosowań - § 14 ust. 2.
III. – NOWE ZASADY ORGANIZACJI STOWARZYSZENIA
1. Nastąpiło określenie struktury organizacyjnej, wg zasad przewidzianych
„Ustawą o stowarzyszeniach” i tak, na strukturę składają się : § 11
a) ODDZIAŁY (nowość !!!) Wojewódzkie, Okręgowe, Oddział Stołeczny.
b) KOŁA
2. Najbardziej istotną zmianą jest wyraźne określenie, że to Oddziały i Koła
(a nie ich Zarządy) są jednostkami tworzącymi strukturę Stowarzyszenia.
3. Zarządy Oddziałów i Kół są organami wykonawczymi, każde na terytorium
oddziaływania swojej struktury organizacyjnej (Województwo, Okręg, Stolica,
Koło).
4. Wprowadzono zasadę narzucona „Ustawą o Stowarzyszeniach”, że członek
władz kontrolnych (KR) nie może na żadnym szczeblu organizacyjnym być
członkiem władz zarządzających - § 13 ust.2 pkt 1.
5. Zrealizowano ustawową regułę rozdzielenia zasad organizacji i
kompetencji organów kontrolnych (Komisje Rewizyjne) od organów
zarządzających (Zarządy) - § 12.
6. Statut nie określa konkretnej daty dokonania zmian w dokumentacji (np.
pieczątki ) ale należy to uczynić niezwłocznie.
7. Ważną - z praktycznego punktu widzenia - jest sprawa trybu i przypadków
uzupełniania składu organów zarządzających i kontrolnych. Regulują to zapisy
§ 14 ust. 3, ust. 4 , ust.5 i ust. 6.
8. Nowością jest możliwość odwołania z mandatu Delegata, przed upływem
kadencji, przez organ powołujący (Zebrania Delegatów, Zebranie Koła). § 34
ust. 2 i ust. 4.
9. Prezesi Zarządów, Członkowie Zarządów, Członkowie Komisji
Rewizyjnych (wszystkie szczeble organizacyjne Stowarzyszenia)składają z
chwila objęcia funkcji oświadczenie o niekaralności iż nie sa prawomocnie
skazane za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub za
przestępstwo karno – skarbowe - § 1 ust. 7.
10. Gospodarka finansowa Stowarzyszenia jest jawna a każdemu członkowi
Stowarzyszenia przysługuje prawo uzyskania informacji o stanie finansowym
Stowarzyszenia. § 1 ust. 6.
11. Stowarzyszenie zrzesza członków niezależnie od ich
poglądów: politycznych, ideowych i światopoglądowych. § 1 ust. 4.
IV. – ZARZĄD GŁÓWNY, PREZYDIUM, PREZES
1. Zarząd Główny jest organem wykonawczym i reprezentuje
Stowarzyszenie na zewnątrz. Jego pracami kieruje Prezes (także kieruje
pracami Prezydium).
2. Statut dokonał podziału czytelnego podziału czynności między te organy
określając które z nich ( i przez jaki organ) mogą być dokonywane samoistnie
(np. Prezes ZG - § 14 ust. 4, Prezydium ZG - § 18 ust. 5 ) a które wymagają
zatwierdzenia (np. Prezes ZG - § 19 ust. 3, Prezydium ZG - § 19 ust. 4 ).
3. Wszelkie inne decyzje organów, nie opisane w wyżej wym. wyjątkach mogą
być podejmowane jedynie kolektywnie przez Zarząd Główny i to w zasadzie
wyłącznie w formie „Uchwal”.
4. Taka forma współdziałania władz Stowarzyszenia zlikwidowała
dotychczasową możliwość konfliktów kompetencyjnych, wkraczania przez
organ 1-osobowy (Prezes) w uprawnienia organu kolegialnego (Prezydium,
Zarząd) lub organu „niższego stopnia” (Prezydium) w uprawnienia organu
„wyższego” (Zarząd).
5. Statut przewiduje możliwość otrzymania wynagrodzenia przez członków
Zarządu związanego z pełniona funkcją.
V. – ZASADY OPISANE W PUNKCIE IV OBOWIAZUJĄ „ W DÓŁ „
czyli w stosunku do ZW/ZO/ZS oraz KÓL ( za wyjątkiem nie
działających w Kołach Prezydiów ) - § 23 – 25 dla ZW/ZO/ZS i § 29 – 30
dla Koła.
VI. – KOMISJE REWIZYJNE - § 13 (Zasady ogólne)
- GŁOWNA KOMISJA REWIZYJNA - § 20
- WKR/OKR/SKR - § 26
- KR KOŁA - § 31
1. Podstawową zasadą jest zasada niezależności Komisji Rewizyjnych od
władz zarządzających.
2. Obowiązuje ustawowy zakaz łączenia funkcji w KR i w Zarządach,
niezależnie od szczebla organizacyjnego Stowarzyszenia.
3. Komisje Rewizyjne działają wyłącznie na zasadach kolegialności.
4. Członkowie Komisji uzyskali możliwość zwrotu uzasadnionych kosztów
swojej działalności.
VII. – FINANSE
1. Podstawową zasadą działalności Stowarzyszenia jest zasada wolontariatu
jej członków ( ze ściśle określonymi wyjątkami) oraz zasada działania non
profit rozumiana jakomożliwość uzyskiwania przez Stowarzyszenie środków
finansowych z różnych źródeł(składki, darowizny, zapisy, dotacje, lokaty itp.) a
które to środki mogą być zużytewyłącznie na cele statutowe
Stowarzyszenia. - § 36 ust. 1 – 3.
2. Taki charakter działalności wymaga szczególnych zasad gospodarowania a
ich katalog zawarty jest w § 37 ust. 1 – 4.
3. a) Majątkiem Stowarzyszenia dysponuje Zarząd Główny, który może
udzielać „w dół” stosownych pełnomocnictw,
b) Statut podkreśla, w sprawach finansowych, ważną rolę Skarbnika ZG - § 38
ust 1 – 2.
4. Cała działalność finansowa Stowarzyszenia opiera się o obowiązek
uchwalania Planów Finansowych (budżetów) przez wszystkie struktury
organizacyjne.
Wiąże to się nie tylko z jawnością wpływów i wydatków ale i z uprawnieniami
części organów (Prezes, Prezydium) do wydatkowania części środków
bezpośrednio na podstawie zapisu konkretnego wydatku w budżecie ( bez
obowiązku zatwierdzania przez Zarząd) - § 38 ust 3 a także § 18 ust.4 i ust. 5
pkt § . i § 19 ust.3 i ust. 4.
VIII. – SEiRP – ORGANIZACJA POŻYTKU PUBLICZNEGO
2. Stowarzyszenie posiadając status OPP zobowiązane jest do prowadzenia
czytelnej ewidencji wpływów oraz wydatków związanych z tym statusem oraz do
składania organom Państwa wymaganych prawem sprawozdań.
Szczegółowe wymogi i załączniki zawiera Regulamin uchwalony przez Zarząd
Główny.
2. Obowiązek szczególnej staranności wyraża się m. innymi w sformalizowaniu
wymaganych dokumentów ( w tym wniosków od zainteresowanych
uzyskaniem pomocy z OPP) oraz w trybie podejmowania decyzji ( w tym
opiniowanie przez Komisję d/s. OPP).
3. Jedynym organem podejmującym na szczeblu całego Stowarzyszenia
samoistne, nie wymagające zatwierdzenia przez Zarząd Główny decyzje w
zakresie przyznania bądź odmowy przyznania pomocy ze środków OPP , jest
Prezydium Zarządu Głównego - § 18 ust.5 pkt 1.
4. Wnioski w sprawie przyznania pomocy z OPP osoby zainteresowane bądź
Koła składają wyłącznie za pośrednictwem ZW/ZO/ZS, wnioski te przed
przesłaniem na adres ZG winny być zaopiniowane przez stosowne organa
tychże Zarządów.
IX. – OSOBOWOŚC PRAWNA JEDNOSTEK ORGANIZACYJNYCH
SEiRP
1. Osobowość prawna (z urzędu) przysługuje Stowarzyszeniu jako całości
poprzez Zarząd Główny reprezentujący Stowarzyszenie.
2. Jednostki organizacyjne szczebla „wojewódzkiego” (ZW/ZO/ZS) mogą
uzyskać osobowość prawną ale pod warunkiem:
a) złożenia wniosku do właściwego Zebrania Delegatów o upoważnienie
Zarządu do złożenia wniosku do Zarządu Głównego w sprawie uzyskania
osobowości prawnej,
b) podjęcie uchwały przez właściwe Zebranie Delegatów o upoważnieniu
Zarządu do złożenia w Zarządzie Głównym wniosku o którym mowa powyżej,
c) podjęcie przez Zarząd Główny „Uchwały” o nadaniu osobowości prawnej
dla ZW/ZO/ZS. -
d) o osobowość prawna mogą ubiegać się ZW/ZO/ZS liczące nie mniej jak 100
członków zwyczajnych. - § 40 ust. 1 w zw. z § 17 ust.6 pkt 27
3. Koło Stowarzyszenia może uzyskać osobowość prawną pod warunkiem:
a)Podjęcia stosownej Uchwały przez Zebranie Koła,
b)Uzyskanie pozytywnej rekomendacji właściwego ZW/ZO/ZS,
c)Podjęcie przez Zarząd Główny Uchwały o nadaniu osobowości prawnej dla
Koła,
d)Koło musi liczyć co najmniej 100 członków zwyczajnych.- § 40 ust. 2 w zw.
z § 17 ust. 6 pkt 27
4. Uzyskanie osobowości prawnej przez ZW/ZO/ZS, KOŁO – następuje z
chwila dokonania wpisu w Krajowym Rejestrze.
5. a) Oświadczenia woli o charakterze ogólnym (Oddział lub Koła posiadające
osobowośc prawną) składają
- Prezes Zarządu
- Członek Zarządu
b) Oświadczenia woli o charakterze majątkowym oraz udzielanie
pełnomocnictw (Oddział lub Koła posiadające osobowość prawną) wymagają
podpisu:
- Prezes Zarządu
- Skarbnika
6. Gospodarka finansowa Oddziału lub Koła posiadającego osobowość
prawną odbywa się wg zasad zawartych w § 40 ust. 5.
7. Rozwiązanie (likwidacja) Oddziału lub Koła posiadającego osobowość
prawną odbywa się wg szczególnych reguł zawartych w § 41 Statutu w zw. z §
11 ust. 7 (ODDZIAŁ) w § 11 ust. 8 (KOŁO).
oprac: Leszek Orkisz -
Wiceprezes Zarządu Głównego SEiRP
link do tekstu pdf:
https://www.slupsk.seirp.pl/ckfinder_pliki/files/SEiRP%20-%20STATUT%20-
%20%20PORADNIK.pdf