Infoteka nr 35. Przegląd mediów – 22. 06. 2020 r. cz.2 (wyroki sądowe)
18. Wyrok Sądu Okręgowego w Łodzi - VIII Wydział Pracy i Ubezpieczeń
Społecznych – z 12 marca 2020 roku sygn. akt VIII U 4713/19
https://www.saos.org.pl/judgments/410963
Sygn. akt VIII U 4713/19
WYROK W IMIENIU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Dnia 12 marca 2020 roku
Sąd Okręgowy w Łodzi VIII Wydział Pracy i Ubezpieczeń Społecznych w następującym
składzie:
Przewodniczący: sędzia S.O. Magdalena Lisowska
Protokolant: st. sekretarz sądowy Marta Chwieśko
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 27 lutego 2020 roku w Ł. sprawy z odwołania A. Z.
od dwóch decyzji Dyrektora Zakładu Emerytalno-Rentowego Ministerstwa Spraw
Wewnętrznych i Administracji w W. z dnia 5 czerwca 2017 roku numer ZER-
SW1- (...) oraz numer ZER-SW1- (...) o wysokość emerytury policyjnej i o wysokość
policyjnej renty inwalidzkiej
-
zmienia zaskarżone decyzje i zobowiązuje Dyrektora Zakładu Emerytalno-
-
Rentowego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji do
-
przeliczenia policyjnej emerytury oraz policyjnej renty inwalidzkiej A. Z. z
-
pominięciem art. 15c ust. 1, 2 i 3 ustawy z dnia 18 lutego 1994 r. o
-
zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji,…/…/
https://www.saos.org.pl/judgments/410962
Sygn. akt VIII U 4713/19
UZASADNIENIE
/…/Podsumowując, zdaniem Sądu, obywatelstwo Unii, którego rdzeniem są prawa
podstawowe, nie może oznaczać, iż obywatele Unii podlegają różnej ochronie w zakresie
praw podstawowych, a prawa te nie mają charakteru powszechnego. Sytuacja, w której
ustawodawca krajowy, pod szyldem wymierzenia sprawiedliwości dziejowej, nadaje
określonej ideologii charakter normatywny, zawieszając zasady podstawowe UE wobec
grupy obywateli, podważa istotę demokracji, której fundamentem jest równouprawnienie
wartości i ich relatywizacja.
Zdaniem Sądu, sąd krajowy ma obowiązek stosowania praw podstawowych UE z
pierwszeństwem ich stosowania przed prawem krajowym. Niezależna i skuteczna
kontrola sądowa, w tym kontrola poszanowania praw podstawowych, jest nadrzędnym
obowiązkiem sądu krajowego.
Z powyżej przytoczonych względów, Sąd nie znalazł podstaw do zwieszenia
postępowania w oparciu o art. 177 § 1 pkt 3 1 Kpc, czego domagał się organ rentowy.
Jeszcze raz należy podkreślić, że orzeczenie krajowego TK nie wpłynęłoby na
postrzeganie sprawy przez pryzmat prawa wspólnotowego.
Mając powyższe na uwadze Sąd zmienił zaskarżoną decyzję i nakazał pominięcie art.
15c ust. 1,2 i 3 oraz art. 22a ustawy z 2016 roku co, oznacza konieczność przeliczenia
zarówno emerytury policyjnej, jak i policyjnej renty inwalidzkiej wnioskodawczyni
według zasad uprzednio obowiązujących od dat wskazanych w zaskarżonych decyzjach,
tj. od 1 października 2017 r.
Należy wskazać, że wskutek niedopatrzenia przy sporządzaniu treści wyroku, w punkcie
1 sentencji nie wymieniono art. 22a ustawy z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu
emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji
Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego,
Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu,
Państwowej Straży Pożarnej i Służby Więziennej oraz ich rodzin.
Nie mniej Sąd w niniejszym uzasadnieniu podkreśla, że zmienił zaskarżone decyzje i
zobowiązał organ rentowy do przeliczenia policyjnej emerytury oraz policyjnej renty
inwalidzkiej A. Z. z pominięciem art. 15c ust. 1,2 i3 oraz z pominięciem art. 22a
przytoczonej ustawy. /…/
19. Wyrok Sądu Okręgowego w Łodzi - VIII Wydział Pracy i Ubezpieczeń Społecznych – z 12 marca 2020 roku sygn. akt VIII U 3934/19
https://www.saos.org.pl/judgments/410945
Sygn. akt VIII U 3934/19
WYROK W IMIENIU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ Dnia 12 marca 2020
roku Sąd Okręgowy w Łodzi VIII Wydział Pracy i Ubezpieczeń Społecznych w
następującym składzie:
Przewodniczący: S. S.O. Agnieszka Gocek
Protokolant sekretarz sądowy Adrianna Krawczyk
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 12 marca 2020 roku w Ł. sprawy z odwołania : J. K.
przeciwko: Dyrektorowi Zakładu Emerytalno-Rentowego Ministerstwa Spraw
Wewnętrznych i Administracji w W. na skutek odwołania od decyzji Dyrektora
Zakładu Emerytalno-Rentowego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji
w W. z dnia 26 czerwca 2017 roku numer ZER-SW1- (...) o wysokość emerytury
policyjnej
zmienia zaskarżoną decyzję i zobowiązuje Dyrektora Zakładu Emerytalno-Rentowego
Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji w W. do przeliczenia emerytury
policyjnej J. K. z pominięciem art. 15c ustawy z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu
emerytalnym funkcjonariuszy Policji,… /…/
https://www.saos.org.pl/judgments/410944
Sygn. akt VIII U 3934/19
UZASADNIENIE
/…/
W ramach takiej strategii orzekania, Sąd pomija w niniejszej sprawie przepis art. 15c ust.
1,2 i 3 Ustawy z 2016, jako naruszający prawa podstawowe UE, a także
przepisy Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej w szczególności art. 32.
W sprawie nie ujawniono żadnych dowodów, aby odwołujący uczestniczył w
bezprawnych działaniach policji politycznej. Zatem Sąd orzekający nie ma
normatywnych podstaw do przyjęcia odpowiedzialności odwołującego za przeszłość
neutralną prawnie poza formułą odpowiedzialności zbiorowej narzuconą Ustawą 2016.
Odpowiedzialność zbiorowa i zbiorowe unicestwienie praw podstawowych, w tym
prawa do godności ubezpieczonego nie może być stosowana w państwie, które jest
związane zasadą rządów prawa.
Ustawa 2016 podważa zaufanie do demokratycznych reguł państwa oraz fundament
aksjologiczny systemu Unii Europejskiej. Preambuła UE i jej nienaruszalna zasada
godności nie ma już charakteru powszechnego, tak jak i zasada rządów prawa. Zasada
równości uzyskuje nową definicje, albowiem rządy prawa akceptują retrospektywną
sprawiedliwość. W takim znaczeniu zasada rządów prawa okazuje się fikcją, podobnie
jak sądowy wymiar sprawiedliwości. Wykluczeni z sytemu ochrony podważają
powszechność praw Unii Europejskiej.
Mając powyższe na uwadze Sąd zmienił zaskarżoną decyzję i nakazał pominięcie art.
15c Ustawy z 2016 roku co oznacza konieczność przeliczenia świadczenia według zasad
uprzednio obowiązujących od dat wskazanych w zaskarżonej decyzji, tj. od 1
października 2017 r.
20. Wyrok Sądu Okręgowego w Łodzi - VIII Wydział Pracy i Ubezpieczeń
Społecznych – z 12 marca 2020 roku sygn. akt VIII U 3377/19
https://www.saos.org.pl/judgments/410923
Sygn. akt VIII U 3377/19
WYROK W IMIENIU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Dnia 12 marca 2020 roku
Sąd Okręgowy w Łodzi VIII Wydział Pracy i Ubezpieczeń Społecznych w następującym składzie:
Przewodniczący: S. S.O. Agnieszka Gocek
Protokolant sekretarz sądowy Adrianna Krawczyk
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 12 marca 2020 roku w Ł. sprawy z odwołania : R.
G.
przeciwko: Dyrektorowi Zakładu Emerytalno-Rentowego Ministerstwa Spraw
Wewnętrznych i Administracji w W. na skutek odwołania od decyzji Dyrektora Zakładu
Emerytalno-Rentowego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji w W. z dnia
27 czerwca 2017 roku znak ZER- (...)/17/02 (...), ZER- (...)/17/01 (...) o wysokość
emerytury policyjnej i policyjnej renty inwalidzkiej
zmienia zaskarżone decyzje i zobowiązuje Dyrektora Zakładu Emerytalno-Rentowego
Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji w W. do przeliczenia emerytury
policyjnej i policyjnej renty inwalidzkiej R. G. z pominięciem art. 22a w zw. z art.
15c ustawy z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy
Policji,…
/…/
https://www.saos.org.pl/judgments/410924
Sygn. akt VIII U 3377/19
UZASADNIENIE
/…/
W ramach takiej strategii orzekania, Sąd pomija w niniejszej sprawie przepis art. 22a i
15c Ustawy z 2016, jako naruszający prawa podstawowe UE, a także
przepisy Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej w szczególności art. 32.
W sprawie nie ujawniono żadnych dowodów, aby odwołujący uczestniczył w
bezprawnych działaniach policji politycznej. Zatem Sąd orzekający nie ma
normatywnych podstaw do przyjęcia odpowiedzialności odwołującego za przeszłość
neutralną prawnie poza formułą odpowiedzialności zbiorowej narzuconą Ustawą 2016.
Odpowiedzialność zbiorowa i zbiorowe unicestwienie praw podstawowych, w tym
prawa do godności ubezpieczonego nie może być stosowana w państwie, które jest
związane zasadą rządów prawa. /…/
21. Komendanci policji bezczynni wobec wniosków o ekwiwalent za urlop
https://www.prawo.pl/kadry/wnioski-policjantow-o-ekwiwalent-za-urlop-bez-
rozpoznania,500631.html
Komendanci policji bezczynni wobec wniosków o ekwiwalent za urlop
Katarzyna Żaczkiewicz-Zborska ORZECZENIA
Kierownictwo policji ma problem z wypłatą ekwiwalentów za niewykorzystany urlop
dla swoich funkcjonariuszy zwolnionych ze służby. Sądy administracyjne wydały już w
tym roku kilkanaście wyroków stwierdzających przewlekłość postępowania w tych
sprawach, a także zobowiązujących komendantów do rozpoznania wniosków. /Uwaga!
Tych wyroków jest już grubo ponad 200/
22. Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z 28 maja 2020
roku III SA/Kr 480/20 - /ekwiwalent/
http://orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/6F8D2E62B4
Data orzeczenia:2020-05-28 Data wpływu:2020-05-12
Sąd: Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie
Sędziowie: Ewa Michna, Hanna Knysiak-Sudyka, Maria Zawadzka /przewodniczący sprawozdawca/
/…/
Treść wyniku: uchylono zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą decyzję I instancji
/…/
Mając na względzie powyższy sposób wyliczenia, przyjęty przez Trybunał
Konstytucyjny Sąd podkreśla, że całkowite wyliczenie należnego skarżącej na dzień 15
stycznia 2017 r., ekwiwalentu za niewykorzystany urlop nie powinno nastręczać
jakichkolwiek trudności, a tym bardziej wymagać regulacji ustawowej, skoro przyjmuje
się, że świadczeniem ekwiwalentnym za dzień niewykorzystanego urlopu
funkcjonariusza jest wynagrodzenie za jeden dzień roboczy.
/…/
Przy ponownym rozpoznaniu sprawy organy Policji uwzględnią przedstawioną powyżej
ocenę prawną, stosownie do art. 153 p.p.s.a., w szczególności, mając na względzie art.
114 ust. 1 pkt 2 ustawy o Policji (policjant zwalniany ze służby za niewykorzystane
urlopy wypoczynkowe lub dodatkowe oraz za niewykorzystany czas wolny od służby,
przyznany za pracę ponad wymiar, otrzymuje ekwiwalent pieniężny) dokonają
wyliczenia i wypłaty skarżącej części należnego ekwiwalentu za niewykorzystany urlop
na podstawie art. 115a ustawy o Policji zgodnie z art. 66 ust. 2 Konstytucji RP
(pracownikowi przysługuje prawo do określonych w ustawie dni wolnych od pracy i
corocznych płatnych urlopów oraz maksymalnych norm czasu pracy) i stanowiskiem
Trybunału Konstytucyjnego wyrażonym w wyroku z 23 lutego 2010 r., sygn. K 1/08
(OTK ZU nr 2/A/2010, poz. 14), zgodnie z którym prawo to gwarantowane jest w art. 66
ust. 2 Konstytucji w sposób bezwarunkowy, a rekompensata pieniężna za
niewykorzystany (płatny) urlop stanowi konieczny substytut otrzymywany w miejsce
niewykorzystanego urlopu. /…/
23. Jeszcze raz o nurkowaniu
https://studioopinii.pl/archiwa/198936
Jerzy Łukaszewski: Swoboda nurkowania 2020-06-21 Jerzy Łukaszewski /…/
Dlatego wielką mi przykrość sprawiła informacja, iż nasza ukochana władza chce
za obywateli decydować w czym można nurkować, a w czym nie.
Przekonał się o tym pewien Gdańszczanin, który zadeklarował, iż nurkowanie
w szambie będzie dla niego mniejszym dyskomfortem, niż np. głosowanie
na Andrzeja Dudę.
24. NSA: Nie każda służba w PRL-u obniża wysokość świadczenia
https://www.prawo.pl/kadry/sluzba-w-prl-nie-zawsze-obnizy-emeryture-rente-inwalidzka-wyrok,500891.html
NSA: Nie każda służba w PRL-u obniża wysokość świadczenia
Dorian Lesner Data dodania: 22.06.2020
Nie każda służba państwowa automatycznie wiąże się z zaangażowaniem w realizowanie zadań i funkcji charakterystycznych dla ustroju państwa totalitarnego. Konieczne jest bowiem ustalenie istoty służby, ponieważ może się okazać, że zastosowanie przepisów o obniżeniu świadczeń będzie wyłączone z mocy prawa. Tak orzekł Naczelny Sąd Administracyjny.