Ekwiwalent – walka o prawo i sprawiedliwość
Ekwiwalent – walka o prawo i sprawiedliwość
Już ponad dwa lata wspieramy tysiące naszych Koleżanek i Kolegów w trudnej drodze
dochodzenia roszczeń z tytułu należnego wyrównania ekwiwalentu pieniężnego za
niewykorzystany urlop wypoczynkowy lub dodatkowy. Świadczenie to stało się
wymagalne z dniem 6 listopada 2018 roku z chwilą opublikowania wyroku Trybunału
Konstytucyjnego z dnia 30 października 2018 r. sygn. akt K 7/15 (Dz. U. z 2018 r. poz.
2102/.
W tym czasie sądy administracyjne wydały kilkaset /ponad 400 zostało opublikowanych/
korzystnych wyroków.
Niestety w wyniku wejścia w życie z dniem 1 października 2020 roku ustawy z dnia 14
sierpnia 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach dotyczących wsparcia służb
mundurowych nadzorowanych przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych, o
zmianie ustawy o służbie więziennej oraz niektórych innych ustaw /Dz. U z 2020r. poz.
1610/, która dokonała w sprawie ekwiwalentu zapisu wprowadzającego wtórną
niekonstytucyjność, organy Policji wydają decyzje odmawiające wypłaty, a Wojewódzki
Sąd Administracyjny w Warszawie wydał co najmniej jeden wyrok oddalający skargę
policjanta /wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 8
października 2020 roku, sygn. akt II SA/Wa 286/20/.
Uzasadniając swój wyrok Sąd stwierdził m. in.: „Zdaniem Sądu, KGP, wydając
zaskarżoną decyzję z [...] listopada 2019r., utrzymującą w mocy ww. decyzję KWP z [...]
września 2019r., naruszył zatem art. 190 ust. 4 Konstytucji RP w związku z art. 115a u.P.
i w związku z art. 66 ust. 2 Konstytucji RP przez ich błędną wykładnię i przyjęcie, że
przepisy te nie dawały w chwili wydawania powołanych na wstępie decyzji KGP i KWP
podstawy do wyliczenia ekwiwalentu za niewykorzystany urlop wypoczynkowy i
dodatkowy, o których mowa we wniosku Skarżącego. W orzecznictwie Sądów
administracyjnych, w tym w wyrokach Wojewódzkich Sądów Administracyjnych
wskazanych w skardze, wskazywano wielokrotnie, że prawidłowa wykładnia ww.
przepisów stanowi, w kontekście ww. orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego z 30
października 2018r. sygn. akt K 7/15, że świadczeniem ekwiwalentnym za dzień urlopu
jest wynagrodzenie funkcjonariuszy za jeden dzień roboczy.
Sąd zwraca jednakowoż uwagę, że 1 października 2020r. weszła w życie ustawa z 14
sierpnia 2020r. o szczególnych rozwiązaniach dotyczących wsparcia służb mundurowych
nadzorowanych przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych, o zmianie ustawy o
Służbie Więziennej oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2020r. poz. 1610, zwana dalej:
"ustawą nowelizującą"), która m.in. uregulowała kwestię wypłaty ekwiwalentu za
niewykorzystany urlop wypoczynkowy i dodatkowy. Ustawa ta wykonuje ww. wyrok
Trybunału Konstytucyjnego z 30 października 2018r. sygn. akt K 7/15 i wprowadza do
art. 115a u.P. przelicznik 1/21 miesięcznego uposażenia za jeden dzień urlopu, a nie 1/30
- tak jak przewidywał to art. 115a u.P.p. przed 6 listopada 2018r., czyli przed
ogłoszeniem ww. orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego w urzędowym publikatorze.
Sąd wskazuje ponadto, że ustawodawca, normując kwestię ww. ekwiwalentu w art. 9 ust.
1 ww. ustawy nowelizującej wskazał, że przepis art. 115a zmienianej ustawy o Policji, w
brzmieniu nadanym tą ustawą, stosuje się do spraw, dotyczących wypłaty ekwiwalentu
pieniężnego za niewykorzystany urlop wypoczynkowy lub dodatkowy, wszczętych i
niezakończonych przed dniem 6 listopada 2018r. oraz do spraw dotyczących wypłaty
ekwiwalentu pieniężnego za niewykorzystany urlop wypoczynkowy lub dodatkowy
policjantowi zwolnionemu ze służby od dnia 6 listopada 2018r. Ekwiwalent pieniężny za
niewykorzystany urlop wypoczynkowy lub dodatkowy za okres przed dniem 6 listopada
2018r. ustala się na zasadach wynikających z przepisów ustawy zmienianej w art. 1, w
brzmieniu obowiązującym przed dniem 6 listopada 2018r. Przy obliczaniu wysokości
ekwiwalentu pieniężnego, przysługującego za niewykorzystany urlop wypoczynkowy lub
dodatkowy za rok 2018, określa się proporcję liczby dni niewykorzystanego urlopu
wypoczynkowego lub dodatkowego przysługującego przed dniem 6 listopada 2018r. oraz
od dnia 6 listopada 2018 r.
Sąd stwierdza, że jakkolwiek powołany wyżej przepis art. 9 ust. 1 ww. ustawy
nowelizującej, wszedł w życie już po wydaniu zaskarżonej decyzji KGP, tym niemniej
jego brzmienie w chwili orzekania przez Sąd, jednoznacznie wyklucza uwzględnienie
wniosku Skarżącego. Ustawodawca przyjął bowiem w ww. przepisie art. 9 ust. 1 ww.
ustawy nowelizującej, że art. 115a zmienianej ustawy o Policji, w brzmieniu nadanym
ustawą nowelizującą, stosuje się jedynie do spraw, dotyczących wypłaty ekwiwalentu
pieniężnego za niewykorzystany urlop wypoczynkowy lub dodatkowy, wszczętych i
niezakończonych przed dniem 6 listopada 2018r. oraz do spraw dotyczących wypłaty
ekwiwalentu pieniężnego za niewykorzystany urlop wypoczynkowy lub dodatkowy
policjantowi zwolnionemu ze służby od dnia 6 listopada 2018r. Tym samym organy
administracyjne obu instancji, które zarówno w zaskarżonej decyzji jak i w utrzymanej
nią w mocy powoływały się na brak unormowań prawnych, które pozwoliłyby orzekać w
sposób żądany przez Skarżącego w ww. wniosku z [...]listopada 2018r., przy ponownym
rozpoznawaniu sprawy zobowiązane będą orzekać, zgodnie z zasadą praworządności,
przewidzianą w art. 6 k.p.a., na mocy ww. przepisu art. 9 ust. 1 ww. ustawy
nowelizującej. W konsekwencji uchylenie przez Sąd zaskarżonej decyzji i poprzedzającej
ją decyzji KWP nie spowodowałoby uwzględnienia ww. wniosku Skarżącego. Z akt
administracyjnych sprawy wynika bowiem, że postępowanie administracyjne wszczęto po
6 listopada 2018r., w związku z wnioskiem Skarżącego z [...] listopada 2018r., zaś
Skarżącego zwolniono ze służby w Policji [...] stycznia 2016r.
Tym samym uchylenie zaskarżonej decyzji KGP i utrzymanej nią w mocy ww. decyzji
KWP, wobec stwierdzonych przez Sąd ww. naruszeń, w przypadku zastosowania przy
ponownym rozpoznawaniu sprawy obowiązującego art. 9 ust. 1 ustawy nowelizującej, w
związku z art. 6 k.p.a. i art. 7 Konstytucji RP – nie spowodowałoby odmiennego
rozpatrzenia sprawy wszczętej ww. wnioskiem Skarżącego z [...] listopada 2018r. Nie
sposób więc uznać, że wyżej wskazane przez Sąd wadliwości wydanych w sprawie decyzji
(KWP z [...] września 2019r. i KGP z [...] listopada 2019r.) miały, czy też mogły mieć
istotny wpływ na wynik sprawy, w związku z wykonaniem przez ustawodawcę ww. wyroku
Trybunału Konstytucyjnego z 30 października 2018r. sygn. akt K 7/15 w sposób
wskazany w ww. art. 9 ust. 1 ww. ustawy nowelizującej.
4. Sąd, mając powyższe na uwadze, na podstawie art. 151 P.p.s.a., orzekł, jak w sentencji
wyroku”.
Wyrok ten, stoi w całkowitej opozycji do dotychczasowej linii orzeczniczej sądów w tej
sprawie. W zaistniałej sytuacji po analizie dotychczasowego orzecznictwa, w dniu 15
stycznia 2021 roku, Prezes ZG SEiRP wystąpił do Rzecznika Praw Obywatelskich o
zwrócenie się do Naczelnego Sądu Administracyjnego z wnioskiem o podjęcie uchwały,
o której mowa w art. 15 § 1 pkt 2 p.p.s.a..
W oparciu o wyżej przytoczony przepis, Naczelny Sąd Administracyjny jest uprawniony
do podejmowania uchwał /określanych mianem abstrakcyjnych/ mających na celu
wyjaśnienie przepisów prawnych, których stosowanie wywołało rozbieżności w
orzecznictwie sądów administracyjnych oraz uchwał konkretnych – zawierających
rozstrzygnięcia zagadnień prawnych budzących poważne wątpliwości w konkretnej
sprawie administracyjnej. Uchwały NSA mają moc wiążącą dla wszystkich składów
orzekających wojewódzkich sądów administracyjnych i NSA.
W wystąpieniu do RPO podkreśliliśmy, że związku z ujawnionymi rozbieżnościami w
orzecznictwie sądów administracyjnych, w tym Naczelnego Sądu Administracyjnego
postulujemy skierowanie do NSA wniosku o rozstrzygnięcie następującego zagadnienia
prawnego: „Czy art. 9 ust. 1 ustawy o wsparciu służb mundurowych w zw. z art. 115a
ustawy o Policji należy wykładać w ten sposób, że ekwiwalent pieniężny za
niewykorzystany urlop wypoczynkowy lub dodatkowy za okres przed dniem 6 listopada
2018 r. ustala się w wysokości wynagrodzenia funkcjonariusza za jeden dzień roboczy na
dzień zwolnienia ze służby, czy też w wysokości 1/30 części miesięcznego uposażenia
zasadniczego wraz z dodatkami o charakterze stałym należnego na ostatnio zajmowanym
stanowisku służbowym.”
Mamy nadzieję, że Rzecznik Praw Obywatelskich uwzględni naszą argumentację i
społeczne znaczenie prawidłowej wykładni prawa, celowo skomplikowanego przez
administrację rządową, dla ponad 70. tysięcznej grupy policjantów w stanie spoczynku,
ludzi którzy dobrze znają prawo, dlatego oczekują zwykłej sprawiedliwości.
Wystąpienie do Rzecznika Praw Obywatelskich
Jak już informowaliśmy, w związku z ujawnionymi rozbieżnościami w orzecznictwie
sądów administracyjnych, w tym Naczelnego Sądu Administracyjnego, w dniu 15
stycznia 2021 roku skierowaliśmy do Rzecznika Praw Obywatelskich wystąpienie
postulując, skierowanie do NSA wniosku o rozstrzygnięcie następującego zagadnienia
prawnego: „Czy art. 9 ust. 1 ustawy o wsparciu służb mundurowych w zw. z art. 115a
ustawy o Policji należy wykładać w ten sposób, że ekwiwalent pieniężny za
niewykorzystany urlop wypoczynkowy lub dodatkowy za okres przed dniem 6 listopada
2018 r. ustala się w wysokości wynagrodzenia funkcjonariusza za jeden dzień roboczy na
dzień zwolnienia ze służby, czy też w wysokości 1/30 części miesięcznego uposażenia
zasadniczego wraz z dodatkami o charakterze stałym należnego na ostatnio zajmowanym
stanowisku służbowym.”
W dniu 22 stycznia 2021 roku, I wiceprezes ZG SEiRP – kolega Jerzy Skrycki, w
bezpośredniej rozmowie z Panem Tomaszem Oklejakiem - Naczelnikiem Wydziału do
Spraw Żołnierzy i Funkcjonariuszy w Biurze Rzecznika Praw Obywatelskich,
potwierdził, że w Biurze Rzecznika Praw Obywatelskich trwają intensywne prace nad
analizą naszego wniosku.
Z treścią wniosku można się zapoznać tutaj: link do wniosku
PODZIĘKOWANIE
Serdecznie dziękujemy Panu Andrzejowi HAŃDEREK z Kancelarii Prawnej
Radcy Prawnego Andrzej Hańderek w Krakowie
https://www.ahanderek.pl/kontakt.html za merytoryczne wsparcie wniosku do
Rzecznika Praw Obywatelskich
źródło:
https://www.seirp.pl/ekwiwalent-–-walka-o-prawo-i-sprawiedliwosc1